Page 25 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 25
καθώς και την αξιοποίηση της αντίληψης του εαυτού και των αξιών ενός ατόμου
μέσα από τον συνδυασμό αυτών των ρόλων.
Η αφηγηματική προσέγγιση του Mark L. Savickas
ο
Προέκταση της θεωρίας του Super στον 21 αιώνα αποτελεί η αφηγηματική
προσέγγιση του Savickas, που αντιπροσωπεύει την κονστρουκτιβιστική θεωρία,
σύμφωνα με την οποία το άτομο μπορεί να δημιουργήσει μια σταδιοδρομία και να
της δώσει ένα νόημα. Επιπλέον, τόσο τα άτομα όσο και τα περιβάλλοντα αλλάζουν
πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξακριβωθούν τα χαρακτηριστικά
των ανθρώπων και να εξασφαλιστεί μια σταθερή αντιστοιχία μεταξύ ατομικών
χαρακτηριστικών και ταιριαστής εργασίας. Ο Savickas υποστηρίζει ότι οι καριέρες δεν
ξεδιπλώνονται, αλλά χτίζονται καθώς τα άτομα κάνουν επιλογές που εκφράζουν τις
αυτοαντιλήψεις τους και δηλώνουν τους στόχους τους στην κοινωνική
πραγματικότητα της ζωής (Amundson et al., 2009).
Όπως αναφέρουν οι Amundson et al. (2009), η θεωρία αποδέχεται την ύπαρξη
επαγγελματικής προσωπικότητας, με την έννοια ότι κάθε άτομο διαθέτει ένα σύνολο
χαρακτηριστικών που αποτελούν τύπους προσωπικότητας και αντιστοιχούν σε
ορισμένα επαγγέλματα. Ωστόσο, ο κονστρουκτιβισμός εξετάζει τον συνδυασμό
χαρακτηριστικών και επαγγέλματος με ένα πολύ πιο αντικειμενικό τρόπο, δίνοντας
παράλληλα έμφαση στις πτυχές ζωής, δηλαδή στις κινητήριες δυνάμεις με τις οποίες,
όπως υποστηρίζει ο Super, εκφράζει το άτομο την αυτοαντίληψή του και δίνει νόημα
στη δουλειά και στους άλλους ρόλους της ζωής του και οι οποίες διαμορφώνονται με
βάση τις μοναδικές εμπειρίες που βιώνει κάθε άτομο. Το τρίτο συστατικό στοιχείο
της θεωρίας είναι η επαγγελματική προσαρμοστικότητα, η οποία συνίσταται στις
στάσεις, συμπεριφορές και ικανότητες που χρησιμοποιούν τα άτομα για να κάνουν
τις απαραίτητες ρυθμίσεις στο εργασιακό τους περιβάλλον ή τις αλλαγές στη
σταδιοδρομία τους, ώστε να μπορούν να εφαρμόσουν την αυτοαντίληψη τους στην
εργασία τους.
25