Page 24 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 24

Επιπλέον,  θεμελιώδεις  έννοιες  στη  θεωρία  του  Super  αποτελούν  το  πρότυπο

                  σταδιοδρομίας  (career  pattern)  και  η  επαγγελματική  ωριμότητα  (vocational

                  maturity). Πρότυπο σταδιοδρομίας είναι ο τρόπος με τον οποίο το άτομο δέχεται τα
                  βιοτικά-εξελικτικά  στάδια  (life  stages)  -ανάπτυξη,  διερεύνηση,  δημιουργία,

                  συντήρηση  και  παρακμή-,  που  ο  Super  αποκάλεσε  ουράνιο  τόξο  σταδιοδρομίας

                  (career rainbow). Η σταδιοδρομία είναι ένας συνδυασμός όλων των δραστηριοτήτων
                  που πραγματοποιούνται μέσα από τους ρόλους ζωής που διαδραματίζει ένα άτομο

                  σε ένα δεδομένο χρονικό σημείο. Η πορεία αυτή δεν είναι ευθύγραμμη αλλά ποικίλει

                  ανάλογα με το άτομο. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της πορείας αυτής παίζουν

                  το  κοινωνικοοικονομικό  επίπεδο  των  γονιών  του,  οι  δικές  του  ικανότητες,  οι

                  ευκαιρίες που του παρουσιάζονται αλλά και η γενικότερη οικονομική κατάσταση που
                  επικρατεί.  Η  πορεία  σταδιοδρομίας  του  ατόμου  μπορεί  να  είναι  σταθερή,  με

                  αποτέλεσμα  την  άμεση  είσοδό  του  σε  ένα  επάγγελμα,  αλλά  μπορεί  και  να

                  παρουσιάζει διακυμάνσεις με πολλές ταλαντεύσεις και δοκιμές και να καταλήξει σε
                  μια συμβατική απόφαση. Ως επαγγελματική ωριμότητα ορίζεται η ετοιμότητα για την

                  επιτέλεση των καθηκόντων της επαγγελματικής ανάπτυξης (Κάντας & Χαντζή, 1991).

                  Ωστόσο,  οι  επαγγελματικές  προτιμήσεις  και  ικανότητες,  οι  καταστάσεις,  μέσα  στις

                  οποίες οι άνθρωποι ζουν και εργάζονται, καθώς και η αυτό-εικόνα τους αλλάζουν με

                  τον χρόνο και την πείρα, παρά το γεγονός ότι η αντίληψη του εαυτού είναι σχετικά
                  σταθερή  από  το  τέλος  της  εφηβείας  μέχρι  την  ύστερη  ωριμότητα.  Έτσι  η

                  επαγγελματική  επιλογή  και  προσαρμογή  εμφανίζονται  ως  μια  συνεχής  διαδικασία

                  (Δημητρόπουλος, 2004).


                  Η  ευρύτητα  της  προσωπικής  σταδιοδρομίας  ενός  ατόμου  καθορίζονται  από  τη

                  διαρκώς αναδυόμενη αντίληψη του εαυτού του, σε σχέση μάλιστα με τις εξωτερικές

                  μεταβλητές, αλλά και με τις άλλες εσωτερικές μεταβλητές, όπως αξίες, ενδιαφέροντα

                  και ικανότητες, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται και οι επαγγελματικές επιλογές του
                  τη  δεδομένη  χρονική  στιγμή.  Σύμφωνα  με  τους  όρους  του  Super,  η  επιτυχημένη

                  επαγγελματική ανάπτυξη έχει μεγάλη σχέση με την ικανότητα επιλογής ρόλων ζωής,

                  τη διαχείριση του χρόνου τους (εύρος ζώνης) και της σπουδαιότητάς τους (ένταση),






                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29