Page 26 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 26

Επομένως  βασικός  ρόλος  του  σύμβουλου  είναι  να  βοηθήσει  τα  άτομα  να
                   προσδιορίσουν  την  επαγγελματική  τους  προσωπικότητα  και  τις  πτυχές  της  ζωής

                   τους, καθώς και να ανακαλύψουν τρόπους που μπορούν να τους εφαρμόσουν στην

                   εργασία,  ώστε  αυτή  να  αποκτήσει  ένα  βαθύτερο  προσωπικό  νόημα  και  να
                   συνεισφέρουν  στο  κοινωνικό  σύνολο.  Η  μέθοδος  που  χρησιμοποιείται  σε  αυτό  το

                   θεωρητικό  πλαίσιο  αναφοράς  είναι  η  αφήγηση  ιστοριών  ζωής  του
                   συμβουλευόμενου  με  βάση  κάποιες  κατευθυντήριες  ερωτήσεις  του  συμβούλου

                   προκειμένου το άτομο να συνειδητοποιήσει σημαντικά και δυσεπίλυτα ζητήματα της

                   ζωής  του  και  της  ανάπτυξης  της  σταδιοδρομίας  του  που  χρήζουν  αντιμετώπισης.
                   Τέλος,  να  αναπτύξει  επαγγελματική  προσαρμοστικότητα  ώστε  να  μπορεί  να

                   αντιμετωπίζει  τους  διαρκώς  μεταβαλλόμενους  τρόπους  εφαρμογής  της
                   αυτοαντίληψης του στην εργασία.


                  Η θεωρία κοινωνικής μάθησης του Krumboltz


                  Η  θεωρία  κοινωνικής  μάθησης  ακολουθεί  την  κατεύθυνση  της  ψυχολογίας  της

                  συμπεριφοράς  και  ειδικότερα  τη  «θεωρία  της  γνωστικής-κοινωνικής  μάθησης»,  η

                  οποία υποστηρίζει ότι η εξέλιξη της προσωπικότητας του ατόμου είναι κυρίως προϊόν

                  κοινωνικής  μάθησης.  Κατά  τον  Krumboltz,  η  επαγγελματική  ανάπτυξη  και  εκλογή

                  είναι  μια  σειρά  αλληλεξαρτώμενων  αποφάσεων-επιλογών,  διαδικασία  που  αρχίζει
                  από την παιδική ηλικία και δεν τελειώνει παρά με την έλευση της γεροντικής ηλικίας.

                  Αυτή η ανάπτυξη εξαρτάται από διευκολυντικούς ή περιοριστικούς παράγοντες, τόσο

                  ατομικούς  όσο  και  εξωτερικούς..  Από  αυτούς  τους  παράγοντες  μερικοί  είναι
                  σταθεροί, αμετάβλητοι (π.χ. το φύλο, τα φυσικά χαρακτηριστικά, η φυλή), ενώ άλλοι

                  είναι δυνατόν να μεταβάλλονται (π.χ. το κοινωνικό, επαγγελματικό ή εκπαιδευτικό

                  περιβάλλον (Δημητρόπουλος, 2004).



                  Ειδικότερα,  σύμφωνα  με  την  πιο  πρόσφατη  εξέλιξη  της  θεωρίας  του  Krumboltz,

                  τέσσερις  ομάδες  παραγόντων  συμβάλλουν  αποφασιστικά  στη  διαμόρφωση  της
                  επαγγελματικής  πορείας  του  ατόμου:  α)  οι  γενετικές  καταβολές  και  ειδικές

                  ικανότητες,  β)  οι  περιβαλλοντικές  συνθήκες,  γ)  οι  παρελθούσες  μαθησιακές
                  εμπειρίες του και δ) οι συνδυασμοί των τριών αυτών παραγόντων, που οδηγούν στην






                                                           26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31