Page 27 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 27

απόκτηση των «δεξιοτήτων προσέγγισης ενός έργου» (task approach skills), δηλαδή
                  τις αξίες, τις συνήθειες, τα πρότυπα και τις αντιληπτικές  και γνωστικές διεργασίες

                  που  έχει  αναπτύξει  το  άτομο  ως  συνέπεια  των  προηγούμενων  παραγόντων.  Οι

                  δεξιότητες προσέγγισης του έργου ορίζονται ως «γνωστικές και πρακτικές ικανότητες
                  και  συναισθηματικές  προδιαθέσεις  για  την  αντιμετώπιση  του  περιβάλλοντος,  την

                  ερμηνεία του σε σχέση με τις αυτοπαρατηρητικές γενικεύσεις και τη διαμόρφωση
                  έκδηλων ή συγκαλυμμένων προβλέψεων σχετικά με τα μελλοντικά γεγονότα (Κάντας

                  & Χατζή, 1991).


                  Συνέπεια  της  αλληλεπίδρασης  των  παραπάνω  είναι  τα  εξής:    α)  οι  γενικεύσεις,

                  δηλαδή  τις  αντιλήψεις που  διαμορφώνει  το  άτομο  για τον  περιβάλλον  του  και  τις

                  απαιτήσεις  που  απαιτούνται  για  την  επιβίωσή  του,  β)  οι  γενικεύσεις  της  αυτο-
                  παρατήρησης (self-observation), οι οποίες αναφέρονται στην επάρκεια ως προς το

                  έργο, τα ενδιαφέροντα και τις προσωπικές αξίες, γ) οι αποφάσεις.



                  Κάθε  άτομο  φιλτράρει  τα  γεγονότα  και  τις  πληροφορίες  μέσα  από  τη  δική  του

                  γενικευμένη  αυτοπαρατήρηση  και  τις  κοσμοθεωρίες  του,  επομένως  και  από  το
                  σύστημα προσωπικών πεποιθήσεων που έχει δημιουργήσει στο περιβάλλον του. Η

                  ύπαρξη  παράλογων  πεποιθήσεων  σχετικά  με  τις  επιλογές  και  την  ανάπτυξη

                  σταδιοδρομίας  μπορεί  να  αποτελέσει  σημαντικό  εμπόδιο  στον  προσδιορισμό  των

                  στόχων και στην πραγματοποίηση ικανοποιητικών επιλογών. Ένας σημαντικός ρόλος
                  του  σύμβουλου  είναι  να  βοηθήσει  τον  συμβουλευόμενο  να  εντοπίσει  αυτές  τις

                  παράλογες πεποιθήσεις και να τις καταπολεμήσει (Amudson et al., 2009).



                   Ο Krumboltz και οι συνεργάτες του θεωρούν ότι η επιλογή της σταδιοδρομίας είναι
                   διαδικασία που διαρκεί σε όλη τη ζωή του ατόμου και επηρεάζεται όχι μόνο από τις

                   αποφάσεις  του  ατόμου  αλλά  και  από  τους  κοινωνικούς  και  οικονομικούς

                   περιορισμούς  ως  προς  τη  διαθεσιμότητα  ορισμένων  επαγγελμάτων  και  τις

                   απαιτούμενες  προϋποθέσεις  για  την  είσοδο  σε  αυτά.  Καταλήγουν  στην  εξής
                   διαπίστωση:  Η  επιλογή  της  σταδιοδρομίας  δεν  είναι  τυχαία  αλλά  το  αποτέλεσμα

                   συγκεκριμένων  αιτίων.  Η  αλληλεπίδραση  των  αιτίων  όμως,  είναι  τόσο  περίπλοκη

                   που είναι αδύνατη η πρόβλεψη με ορισμένο βαθμό βεβαιότητας της επιλογής του




                                                           27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32