Page 23 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 23
ενεργοποιήσει τις προσωπικές του αξίες. Ωστόσο, δε λαμβάνεται υπόψη ότι το
άτομο αλλάζει όπως και το περιβάλλον του, και επιπλέον η θεωρία δεν ερμηνεύει
επαρκώς πώς ακριβώς επιτελείται η διαμόρφωση των τύπων της προσωπικότητας.
Η εξελικτική θεωρία του Donald E. Super – Η αντίληψη του εαυτού
Ο Donald E. Super θεωρεί την επιλογή επαγγέλματος ως διαδικασία επαγγελματικής
ανάπτυξης, επειδή εμπεριέχονται σε αυτήν οι έννοιες της προτίμησης της επιλογής,
της εισόδου στο επάγγελμα και της προσαρμογής σε αυτό. Επιπρόσθετα, συσχετίζει
την έννοια της επαγγελματικής ωριμότητας με την έννοια της επαγγελματικής
ανάπτυξης, προκειμένου να καθορίσει το επίπεδο της επαγγελματικής εξέλιξης και
ανάπτυξης, στο οποίο βρίσκεται το άτομο. Για τον Super η επιλογή ενός
επαγγέλματος είναι η εφαρμογή μιας αντίληψης του εαυτού. Επηρεασμένος από τη
Διαφορική Ψυχολογία, την θεωρία της «αντίληψης του εαυτού», την Εξελικτική
Ψυχολογία και τις απόψεις του Ginzberg, δέχεται ότι η επαγγελματική εκλογή είναι
διαδικασία συνεχής, μη αναστρέψιμη σε μεγάλη έκταση και αποτελεί συμβιβασμό
μεταξύ ατόμου και πραγματικότητας (Δημητρόπουλος, 2004).
Κεντρικά σημεία στη θεωρία του Super αποτελούν η αντίληψη του εαυτού, η
ανάπτυξή της και η πραγμάτωσή της μέσα από τη συγκεκριμένη επαγγελματική
επιλογή. Με τον όρο αντίληψη του εαυτού εννοείται η γνώμη και ιδέα που
σχηματίζει το άτομο για τον εαυτό του, μέσα από τη διαδικασία αλληλεπίδρασής του
με το περιβάλλον του. Το άτομο αναπτύσσει θετική ή αρνητική εικόνα και στάση
απέναντι στις διάφορες πτυχές της προσωπικότητάς του. Η αντίληψη του εαυτού που
διαμορφώνει το άτομο πρέπει να είναι θετική, αλλά ταυτόχρονα να ανταποκρίνεται
στην πραγματικότητα. Στις πιο πρόσφατες αναθεωρημένες μορφές της θεωρίας του
Super για την ανάπτυξη σταδιοδρομίας, δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην άσκηση
ρόλων και στη λήψη αποφάσεων (Κάντας & Χατζή, 1991). Η διαδικασία του
συμβιβασμού μεταξύ ατομικών και κοινωνικών παραγόντων, μεταξύ αντίληψης του
εαυτού και πραγματικότητας είναι διαδικασία ανάληψης ρόλων, ανεξάρτητα αν
αυτούς τους ρόλους τούς παίζει το άτομο στη φαντασία του, στη συμβουλευτική
συνέντευξη ή με δραστηριότητες στην πραγματική ζωή.
23