Page 19 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 19
των σημερινών νέων θα αλλάξει επαγγελματική δραστηριότητα στη ζωή του περίπου
επτά φορές, ασκώντας είτε συναφή επαγγέλματα προς το αρχικό είτε εντελώς
διαφορετικά. Κάτι ανάλογο αναμένεται και στις χώρες της Ευρώπης.
Η επιλογή επαγγέλματος είναι μια διαδικασία που έχει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή
του ανθρώπου και σχετίζεται άμεσα με τα ενδιαφέροντά του, τις αξίες του, τις
ικανότητές του, τις δεξιότητες και τις γνώσεις που διαθέτει, και για αυτό το λόγο η
συμβουλευτική και ο επαγγελματικός προσανατολισμός εφαρμόζονται στο σχολικό
πλαίσιο, είτε μέσα από το «μάθημα» του Σχολικού Επαγγελματικού
Προσανατολισμού είτε μέσα από τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι σύμβουλοι των
ΚΕ.ΣΥ.Π (Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού). Σε μερικές περιπτώσεις η
Επαγγελματική Συμβουλευτική χρησιμοποιείται αντί του όρου Επαγγελματικός
Προσανατολισμός. Όπως αναφέρει ο Κασσωτάκης (2004), η Επαγγελματική
Συμβουλευτική έχει περισσότερο ψυχολογική χροιά και αναφέρεται στις διαδικασίες
υποβοήθησης του ατόμου και της λήψης αποφάσεων, ενώ στο πεδίο του
Επαγγελματικού Προσανατολισμού υπεισέρχονται και άλλα ζητήματα που αφορούν
στον τομέα της Οικονομίας και της Απασχόλησης.
2.1.3 Θεωρίες ανάπτυξης σταδιοδρομίας
Η μελέτη των θεωριών ανάπτυξης σταδιοδρομίας παρέχει στον επαγγελματικό
σύμβουλο ένα πλαίσιο σχεδιασμού των συμβουλευτικών παρεμβάσεων, ενώ
ταυτόχρονα του δίνει τη δυνατότητα να συγκεκριμενοποιήσει τους στόχους, τα
εργαλεία και τις τεχνικές που αφορούν την κάθε θεωρητική προσέγγιση.
Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν προταθεί διάφορες ταξινομήσεις λήψης
επαγγελματικών αποφάσεων και ανάπτυξης σταδιοδρομίας, οι οποίες επιχειρούν να
συμπεριλάβουν την πληθώρα των διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων που
χαρακτηρίζουν τον τομέα της ανάπτυξης σταδιοδρομίας. Θα μπορούσαμε ωστόσο,
να δεχτούμε έναν γενικό διαχωρισμό σε ψυχολογικές θεωρίες και κοινωνιολογικές
θεωρίες, με βάση το κατά πόσο επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στο ίδιο το
άτομο ως ενεργητικό υποκείμενο και ουσιαστικό φορέα των επιλογών αυτών, ή στο
19