Page 53 - Ικανότητες μαθητών Ε'-ΣΤ' Δημοτικού στα κλάσματα και επίλυση προβλήματος
P. 53

Τα αποτελέσματα από την παρούσα έρευνα έδειξαν πως οι μαθητές στην πλειοψηφία τους

            επέλεξαν ακριβή υπολογισμό, στα ερωτήματα όπου υπήρχε η επιλογή ακριβούς υπολογισμού και
            σχηματικής επίλυσης, ενώ τα συνηθέστερα λάθη τα οποία έκαναν αφορούσαν μη κατανόηση των

            δεδομένων  των  προβλημάτων.  Από  τις  απαντήσεις  που  ήταν  σωστές  αλλά  δεν δόθηκε σαφής

            δικαιολόγηση  μπορούμε  να  καταλάβουμε  πως οι μαθητές δυσκολεύονται να κατανοήσουν την
            αίσθηση του ρητού αριθμού.


                    Συμπερασματικά  θα  μπορούσαμε  να  πούμε  πως  παρόλο  που  η  αντιμετώπιση  των
            προβλημάτων  με  κλάσματα  από  τους  μαθητές  του  δείγματος,  γενικά  κρίνεται  επιτυχής,

            αναδεικνύονται τα λάθη και οι παρανοήσεις των μαθητών σε σχέση με την έννοια του κλάσματος.
            Τα λάθη των μαθητών οφείλονται κυρίως στην ελλιπή κατανόηση της έννοιας του κλάσματος, σε

            ελλιπή  κατανόηση  της  διαφοράς  των  όρων  «μέρος μέρους» και «μέρος όλου», και σε  ελλιπή
            κατανόηση των δεδομένων του προβλήματος. Με τη σωστή καθοδήγηση, από τον επιβλέποντα

            εκπαιδευτικό,  είναι  δυνατή  η  αντιμετώπιση  αυτών  των  προβλημάτων,  καθώς  είναι  ιδιαίτερα

            σημαντικός ο ρόλος του, έτσι ώστε να μπορέσουν οι μαθητές να αναπτύξουν αφενός τη διαισθητική
            τους  ικανότητα  σε  σχέση  με  τα  κλάσματα  και  αφετέρου  να  συνδέσουν  τα κλάσματα με άλλα

            προβλήματα  της  αριθμητικής  αλλά  και  με  τα  προβλήματα  που  αντιμετωπίζουν  στην
            καθημερινότητά τους.


            Περιορισμοί της έρευνας

                     Θα έπρεπε να είναι γνωστές οι διδακτικές προσεγγίσεις των δασκάλων, προκειμένου να
            διαμορφωθεί  μια  συνολική  προοπτική  σχετικά  με  τις  πρακτικές  και  τις  μεθόδους  τους  στη

            διδασκαλία  των  κλασμάτων.  Επιπλέον, θα πρέπει να συμμετέχουν σε μια τέτοια έρευνα και οι

            εκπαιδευτικοί, προκειμένου να είναι δυνατό να γενικευτούν τα αποτελέσματα και να εξεταστεί σε
            βάθος η τρέχουσα κατάσταση όσον αφορά τη διδασκαλία των κλασμάτων.


            Προτάσεις για μελλοντικές έρευνες

                    Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδηλώνουν ότι η διδασκαλία των κλασμάτων κατά τρόπο
            πιο κατανοητό θα ήταν επωφελής για τους μαθητές. Η χρήση νοερών υπολογισμών και εκτιμήσεων

            στις  πράξεις  με  κλάσματα  και  η  χρήση  διαφόρων  τρόπων επίλυσης    μπορεί να συμβάλει στη

            βελτίωση της διδασκαλίας των ρητών αριθμών. Η κατανόηση της σημασίας των τρόπων επίλυσης
            είναι πολύ πιθανό να μειώσει τα λάθη των μαθητών, τα οποία οφείλονται σε λανθασμένη εφαρμογή

            αλγορίθμων.  Θα  ήταν  ενδιαφέρον  να  διερευνηθούν οι συνέπειες μιας πειραματικής διδακτικής
            παρέμβασης με αντικείμενο τους  ρητούς αριθμούς, με έμφαση στην κατανόηση, τη χρήση των

            νοερών υπολογισμών και την αναζήτηση στρατηγικών, πέρα από την εφαρμογή αλγορίθμων.





                                                                                                           53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58