Page 9 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 9
λογισμικά, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ιστολόγια, φόρουμ συζητήσεων, διαδραστικούς
πίνακες, ψηφιακές κάμερες, εκπαιδευτικά λογισμικά κλπ (Panopoulos, 2008).
Οι Proctor et al. (2004) αναφέρουν τέσσερις διαστάσεις της χρησιμοποίησης των ΤΠΕ
στο σχολικό περιβάλλον: α) ένα εργαλείο για χρησιμοποίηση είτε από όλο το
αναλυτικό πρόγραμμα είτε από ξεχωριστά μαθήματα, όπου η έμφαση δίνεται στην
ανάπτυξη δεξιοτήτων, γνώσεων, διαδικασιών και συμπεριφορών σχετικά με τις ΤΠΕ,
β) ένα εργαλείο ενίσχυσης των αποτελεσμάτων μάθησης των μαθητών μέσα στο
υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα και χρησιμοποιώντας υπάρχουσες μαθησιακές
διαδικασίες, γ) ένα ενσωματωμένο στοιχείο ευρύτερης αναδιάρθρωσης του
αναλυτικού προγράμματος, το οποίο θα μπορέσει να αλλάξει όχι μόνο το πώς
μαθαίνουν, αλλά και το τι μαθαίνουν οι μαθητές, δ) ένα ενσωματωμένο στοιχείο
αναδιάρθρωσης, το οποίο θα μεταβάλλει τον σχολικό οργανισμό και τη δομή του
σχολείου.
Οι Salomon και Perkins (2005, όπως αναφέρονται στους Thorvaldsen & Salomon,
2012) δηλώνουν ότι υπάρχουν τρία διαφορετικά είδη μάθησης μέσω της
χρησιμοποίησης των ΤΠΕ: η μάθηση με (with) την τεχνολογία, η μάθηση μέσω
(through) της τεχνολογίας και η μάθηση από (of) την τεχνολογία. Η πρώτη
αναφέρεται στα αποτελέσματα που παράγονται με τη χρήση της τεχνολογίας και
εννοούνται όλα όσα μπορούν να επιτευχθούν με τις ΤΠΕ. Για παράδειγμα, η
τεχνολογία επιτρέπει την εφαρμογή πολλών διαδικασιών γρήγορα και με πιο υψηλή
ποιότητα, ενώ δεν υπονοούνται αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα ή στους στόχους
της εκπαίδευσης. Η μάθηση μέσω της τεχνολογίας αναφέρεται σε εκείνες τις
περιπτώσεις που η χρήση της τεχνολογίας όχι μόνο βελτιώνει την απόδοση, αλλά
μεταβάλλει όλη τη διαδικασία. Τέλος, η τρίτη κατηγορία αναφέρεται στα
μακροχρόνια γνωστικά (cognitive) αποτελέσματα από τη χρήση της τεχνολογίας, όταν
η τεχνολογία δεν είναι πλέον διαθέσιμη.
Τέλος, ο Tubin (2006) αναφέρεται στις διαστάσεις της ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στην
εκπαιδευτική διαδικασία που είναι διαφορετικές ως προς την αλληλεπίδραση μεταξύ
των διαφόρων εργαλείων ΤΠΕ, πρακτικών, ΤΠΕ, πρακτικών των μαθητών, αλλά και
πρακτικών των καθηγητών (Tubin, 2006).
9