Page 8 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 8
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1. ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΗΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
1.1 Εννοιολογική αποσαφήνιση των ΤΠΕ
Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) αναφέρονται σε ένα ευρύ
φάσμα τεχνολογιών και ως εκ τούτου ο ορισμός των ΤΠΕ καθίσταται ορισμένες φορές
δύσκολος. Ένας από τους λόγους για τους οποίους καθίσταται δύσκολη η
εννοιολογική αποσαφήνιση των ΤΠΕ είναι η δυσκολία στην εξεύρεση ενός κοινά
αποδεκτού ορισμού για την ηλεκτρονική μάθηση (e-learning) (Sangrà et al., 2010).
Σε μία προσπάθεια των Sangrà et al. (2012) να αποσαφηνιστεί ο όρος ‘ηλεκτρονική
μάθηση’, οι συγγραφείς αναφέρουν πως οι ορισμοί που δίνονται από τη διεθνή
βιβλιογραφία εστιάζουν σε διαφορετικά στοιχεία της ηλεκτρονικής μάθησης και πιο
συγκεκριμένα διακρίνονται τέσσερις κατηγορίες ορισμών: α) ορισμοί που δίνουν
έμφαση στα τεχνολογικά χαρακτηριστικά της ηλεκτρονικής μάθησης, β) ορισμοί που
επεξηγούν την ηλεκτρονική μάθηση ως μέσο πρόσβασης στη γνώση, μέσω της
μάθησης και της διδασκαλίας, γ) ορισμοί που θεωρούν την ηλεκτρονική μάθηση ως
ένα μέσο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης και τέλος, δ) ορισμοί που δέχονται την
ηλεκτρονική μάθηση ως ένα νέο τρόπο μάθησης και ως ένα εργαλείο που συμβάλλει
στη βελτίωση της υπάρχουσας εκπαιδευτικής πρακτικής.
Ο όρος ΤΠΕ «καλύπτει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, εφαρμογών, τεχνολογιών,
εξοπλισμού και λογισμικών, δηλαδή εργαλεία όπως η τηλεφωνία και το Διαδίκτυο, η
εξ αποστάσεως μάθηση, η τηλεόραση, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα δίκτυα και τα
λογισμικά που είναι αναγκαία για τη χρήση των εν λόγω τεχνολογιών. Οι τεχνολογίες
αυτές επιφέρουν σταδιακά επανάσταση στις κοινωνικές, πολιτιστικές και οικονομικές
δομές, δημιουργώντας νέες συμπεριφορές ως προς τις πληροφορίες, τη γνώση, την
επαγγελματική δραστηριότητα, κλπ» (Ηλεκτρονική προσβασιμότητα, 2006). Οι ΤΠΕ
περιλαμβάνουν υπολογιστές, βάσεις δεδομένων, εφαρμογές Office, εξειδικευμένα
8