Page 13 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 13
Παρομοίως, οι Ράπτης και Ράπτη (2004, όπως παρατίθεται στους Χαραλάμπους &
Ιωάννου, 2008) επισημαίνουν την αναγκαιότητα της ένταξης των ΤΠΕ στην
εκπαίδευση, καθώς ο θεσμός της εκπαίδευσης θα πρέπει να συμβαδίζει με τις
αλλαγές που συμβαίνουν στην κοινωνία και κατ’ επέκταση να ανταποκρίνεται στις
ανάγκες του ατόμου στο πλαίσιο της κοινωνίας της πληροφορίας και της γνώσης. Οι
Πανέτσος και Κατσίρης (2008) εκφράζουν την άποψη ότι η ένταξη των Τεχνολογιών
της Πληροφορίας της Επικοινωνίας στην εκπαίδευση μπορεί να οδηγήσει στη
δημιουργία ενός νέου περιβάλλοντος μάθησης, στο οποίο ο διδασκόμενος παύει να
είναι ένας παθητικός δέκτης της γνώσης και μετατρέπεται σε δημιουργό της ίδιας της
γνώσης που προσλαμβάνει. Σε αυτό το πλαίσιο, οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και
της Επικοινωνίας έχουν τη βάση τους στο μοντέλο μάθησης που αναφέρεται ως
γνωστικός εποικοδομισμός, προσφέροντας γνώση μέσα από το στοχασμό και την
επίλυση πραγματικών προβλημάτων (Πανέτσος & Κατσίρης, 2008). Τέλος, ο
Καρασαββίδης (2006) υποστηρίζει ότι η χρησιμοποίηση των νέων τεχνολογιών στην
εκπαιδευτική διαδικασία συμβάλλει στην αλλαγή της διδακτικής πρακτικής και του
αντικειμένου αυτής.
Παρά το αναμφισβήτητο, βάσει ερευνών, γεγονός ότι οι ΤΠΕ συμβάλλουν στην
αναβάθμιση της μαθησιακής διαδικασίας και στην αλλαγή των διδακτικών
προσεγγίσεων, εκφράζονται αμφιβολίες σχετικά με την ωφελιμότητα της ένταξης των
ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ένας λόγος από τον οποίον απορρέει η κριτική
όσον αφορά στην ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση σχετίζεται με την αποσαφήνιση
της έννοιας των ΤΠΕ. Πιο συγκεκριμένα, ο όρος αυτός μπορεί να περιλαμβάνει από
μία μέχρι πολλές τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται από τον εκπαιδευτικό, αλλά και
τεχνολογίες χρήστη προς χρήστη (peer-to-peer), τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται
στο πλαίσιο μίας συγκεκριμένης εκπαιδευτικής μονάδας, όπως διαδραστικός
πίνακας, ή τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σε εθνικό επίπεδο, όπως εκπαιδευτικά
παιχνίδια, ενώ, παράλληλα, μπορεί να περιλαμβάνει διαδικτυακές on-line ή stand
alone τεχνολογίες. Ένα δεύτερο πρόβλημα σχετίζεται με το ότι οι κοινωνικές και
οικονομικές συνθήκες που επικρατούν διαμορφώνουν και διαφορετικά
αποτελέσματα (Livingstone, 2012). Ένα επιπλέον πρόβλημα εντοπίζεται στο βαθμό
13