Page 17 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΉ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
P. 17
Η συμβουλευτική αποτελεί ένα ευρύτερο τομέα της εφαρμοσμένης ψυχολογίας με
ιδιαίτερη μορφή και ιδιαίτερη πρακτική για κάθε κατηγορία επιμέρους προβλημάτων
που συνήθως αντιμετωπίζει ο σύμβουλος. Οι Κάντα και Χαντζή (1991) ορίζουν τη
συμβουλευτική ως η βοήθεια που προσφέρεται προς το άτομο ώστε να μπορέσει να
βοηθήσει τον εαυτό του, να διερευνήσει δηλαδή από μόνο του το πρόβλημα που
αντιμετωπίζει, να διευκρινίσει τις συγκρούσεις που αντιμετωπίζει, να ανακαλύψει τις
διάφορες εναλλακτικές κατευθύνσεις που του ανοίγονται, ως προς την αντιμετώπιση
του προβλήματος και να πάρει τις τελικές του αποφάσεις, όσον αφορά το τι θα κάνει.
Η χρήση του όρου αυτού αποσκοπεί στο να δειχτεί ότι η είσοδος σε ένα επάγγελμα
δεν είναι αποτέλεσμα μιας στιγμιαίας απόφασης αλλά μιας μακροχρόνιας
αναπτυξιακής διαδικασίας που συμβαδίζει με την ψυχολογική εξέλιξη του ατόμου. Ο
όρος «επαγγελματική ανάπτυξη» χρησιμοποιείται επίσης για να δηλώσει την εξέλιξη
της σταδιοδρομίας του ατόμου μέσα στο συγκεκριμένο εργασιακό χώρο που
απασχολείται. Στην περίπτωση αυτή θα ήταν προτιμότερο να χρησιμοποιείται ο όρος
«ανάπτυξη» ή «εξέλιξη» της σταδιοδρομίας.
Η πορεία της θεωρείται συνεχής, αδιάλειπτη και δυναμική. Διακρίνονται τρεις
φάσεις που περιέχουν διάφορα στάδια ανάπτυξης της σταδιοδρομίας. Η πρώτη
φάση καλύπτει το στάδιο από την αρχή της σταδιοδρομίας μέχρι και την πρώτη
επαγγελματική επιλογή του ατόμου. Η δεύτερη, καλύπτει τις επόμενες
εκπαιδευτικές, επαγγελματικές επιλογές και την προετοιμασία για κάποιο επάγγελμα
και η τρίτη φάση περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω στάδια, από την πρώτη
επαγγελματική εμπειρία μέχρι τη λήξη της επαγγελματικής του ανάπτυξης. Η όλη
διαδικασία αρχίζει, μόλις το άτομο αρχίζει να αποκτά συνείδηση του εαυτού του και
του περιβάλλοντός του και δέχεται ερεθίσματα σχετικά με την επαγγελματική ζωή.
Σύμφωνα με τους Κάντα και Χαντζή (1991) η κοινωνιολογική και ψυχολογική
θεώρηση της επαγγελματικής ανάπτυξης κινούνται παράλληλα και η μια
συμπληρώνει την άλλη, γιατί εξετάζουν το ίδιο φαινόμενο από διαφορετικές οπτικές
γωνίες.
Η Επαγγελματική Ανάπτυξη του ατόμου καθορίζεται από ένα συνδυασμό
παραγόντων, όπως επιδρούν στο άτομο, από την αλληλεπίδραση δεσμευτικών ή
17