Page 29 - Ικανότητες μαθητών Ε'-ΣΤ' Δημοτικού στα κλάσματα και επίλυση προβλήματος
P. 29

3.2 Μεθοδολογία έρευνας

                    Εφόσον ο κύριος σκοπός της εργασίας αφορά στα λάθη που κάνουν οι μαθητές κατά την
            αντιμετώπιση προβλημάτων με κλάσματα, και πιο συγκεκριμένα ο εντοπισμός διαφορών ανάμεσα

            στις λύσεις, τα λάθη και τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης, οι

            απαντήσεις των μαθητών στα εξεταστικά δοκίμια ταξινομήθηκαν με βάση τα είδη των λαθών που
            έγιναν  με  σκοπό να αναδειχθούν οι συνήθεις  τύποι λαθών τα οποία κάνουν οι μαθητές καθώς

            επίσης και οι λόγοι για τους οποίους οι μαθητές κάνουν αυτά τα λάθη.

                     Από  την  ίδια  ταξινόμηση  επίσης  αναδείχθηκε  το  αν  οι  μαθητές  είναι  σε  θέση  να

            παραστήσουν  σχηματικά  τις  λύσεις  των  προβλημάτων.  Τέλος,  σε  μια  απόπειρα  ποιοτικής
            προσέγγισης των απαντήσεων των μαθητών, αναλύθηκε μέσα από τις απαντήσεις τους το κατά

            πόσο  η  δυνατότητα  επίλυσης  προβλημάτων  με κλάσματα συνδέεται με την ικανότητά τους να
            επιλύουν επιτυχώς και άλλα προβλήματα της αριθμητικής.





            3.3 Το δείγμα της έρευνας
                    Για την διεξαγωγή της εν λόγω έρευνας διανεμήθηκαν τα θέματα σε σχολεία των νομών

            Φλώρινας,  Καστοριάς,  Γρεβενών,  Κοζάνης,  Καβάλας,  Σερρών  στις  Ε΄  και  Στ΄  τάξεις  των

            δημοτικών σχολείων, και το δείγμα αποτέλεσαν 240 μαθητές ΣΤ΄ τάξης και 290 μαθητές Ε΄ τάξης.
            Στους εκπαιδευτικούς που διόρθωσαν τα τεστ δόθηκαν ειδικές οδηγίες που υποδείκνυαν τον τρόπο

            επίλυσης και τον τρόπο βαθμολόγησης τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τον Μάιο του
            2016.





            3.4 Ερευνητικό εργαλείο
                    Το  εργαλείο  το  οποίο  χρησιμοποιήθηκε  για  την  παρούσα  έρευνα ήταν ένα εξεταστικό

            δοκίμιο το οποίο περιείχε 5 ασκήσεις  – προβλήματα (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι).  Η κατανομή της
            βαθμολογίας για κάθε πρόβλημα ήταν η εξής: Τα προβλήματα 1, 2 και 4 βαθμολογήθηκαν με 1

            μονάδα, το πρόβλημα 3 με 3 μονάδες και το πρόβλημα 5 με 4 μονάδες. Τα γραπτά εξετάστηκαν ως

            προς το συνολικό βαθμό και επιμέρους ως προς το βαθμό σε κάθε πρόβλημα καθώς και αν υπήρξε
            επιτυχία, αποτυχία, ή απουσία λύσης. Στην παρούσα εργασία αναλύθηκαν οι απαντήσεις καθώς

            επίσης και τα λάθη των μαθητών σε δυο προβλήματα που ήταν κοινά και για τις δυο τάξεις.




            ΠΡΟΒΛΗΜΑ «Χωριάτικη πίτα»




                                                                                                           29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34