Σύνδεση

Αρχική Εβδομαδιαίο πρόγραμμα επιμόρφωσης Β επιπέδου

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα επιμόρφωσης Β επιπέδου

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα επιμόρφωσης Β επιπέδου

«Αγαπώ το σπίτι, όπου δεν βλέπω τίποτα το παραπανίσιο κι όπου βρίσκω κάθε απαραίτητο.»

Πιττακός ο Μυτιληναίος

A/A

Ώρες

Ενότητες

Στόχοι

Περιεχόμενα Ενότητας-Δραστηριότητες

Μαθ.1

3 ώρες

Γ1.

Τεχνολογίες Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην εκπαίδευση, εκπαιδευτική πολιτική και επιστημονική θεμελίωση

Οι εκπαιδευτικοί  θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς:

α) τα βασικά στοιχεία και χαρακτηριστικά της Κοινωνίας της Γνώσης,

β) τους στόχους και γενικότερα την πολιτική  (τρέχουσα και μελλοντική) της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδικασία και την Κοινωνία της Γνώσης,

γ) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ  αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα),

Περιεχόμενα

1.1 H Κοινωνία της Γνώσης. Ο ρόλος των ΤΠΕ και του  Διαδικτύου στη δόμηση της Κοινωνίας της Γνώσης. -  Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

1.2 Μοντέλα εισαγωγής ΤΠΕ στην εκπαίδευση σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής και σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Οι νέες διαστάσεις των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση ως μέσων έκφρασης και ψηφιακής κοινωνικότητας.

Δραστηριότητες

Ενημέρωση για το πρόγραμμα της επιμόρφωσης

Ενημέρωση για το moodle (μόνο για τους εκπαιδευόμενους του μεικτού).

Γ1.1 H Κοινωνία της Γνώσης. Ο ρόλος των ΤΠΕ και του Διαδικτύου στη δόμηση της Κοινωνίας της Γνώσης. - Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Γ1.2 Μοντέλα εισαγωγής ΤΠΕ στην εκπαίδευση σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής και σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Οι νέες διαστάσεις των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση ως μέσων έκφρασης και ψηφιακής κοινωνικότητας.

Το on-line υλικό μου
Τα φύλλα εργασίας

Υλικό για μελέτη από το moodle

A/A

Ώρες

Ενότητες

Στόχοι

Περιεχόμενα Ενότητας-Δραστηριότητες

Μαθ.2

3 ώρες

Γ2.

Σύγχρονες αντιλήψεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία και η εφαρμογή τους με εργαλεία υπολογιστικής και δικτυακής τεχνολογίας

Οι εκπαιδευτικοί πρέπει:

α) να έχουν βασικές γνώσεις των κυριοτέρων ρευμάτων σκέψης με έμφαση στις σύγχρονες θεωρίες μάθησης και τις επιπτώσεις τους στην οργάνωση διδακτικών καταστάσεων με τη βοήθεια των ΤΠΕ,

β) να γνωρίζουν τις γενικές κατευθύνσεις της αξιοποίησης των ΤΠΕ και ιδιαίτερα του Διαδικτύου, σύμφωνα με τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης και τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις,

γ) να γνωρίζουν χαρακτηριστικά των ρόλων του εκπαιδευτικού και του μαθητή έτσι όπως αυτοί διαμορφώνονται μέσα από τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία,

δ) να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία σχεδιασμού εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με διαθεματικό χαρακτήρα και τύπου project.

ε) να έχουν γνώσεις του ρόλου που μπορούν να διαδραματίσουν οι ψηφιακές Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης,

Περιεχόμενα

2.1. Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση:  Συμπεριφορισμός,  Γνωστικός κονστρουκτιβισμός, κοινωνικοπολιτισμικές θεωρήσεις μάθησης. Επιπτώσεις των θεωρήσεων αυτών στην οργάνωση διδακτικών καταστάσεων και ο ρόλος των ΤΠΕ.

2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική και δημιουργία πλαισίου εκπαιδευτικών σεναρίων-δραστηριοτήτων-διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ όπως: ομαδοσυνεργατική μάθηση, μέθοδος σχεδίου δράσης (project) και επίλυση προβλημάτων (problem solving). Ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων με τη συμβολή των ΤΠΕ.. Χαρακτηριστικά των ρόλων διδασκόντων και μαθητών στα νέα μαθησιακά περιβάλλοντα.

2.3 Χρήση και υποστήριξη Κοινοτήτων Πρακτικής και Μάθησης

Δραστηριότητες - Υλικό

1. Παρουσίαση των πιο διαδεδομένων θεωριών μάθησης.

2. Βασικές παρουσιάσεις και επαναληπτικό κουίζ από το online υλικό μου.

3. Εξάσκηση στην δημιουργία projectwebquest.

4. Τα φύλλα εργασίας (από το drive)

5. Υλικό για μελέτη από το moodle

A/A

Ώρες

Ενότητες

Στόχοι

Περιεχόμενα Ενότητας-Δραστηριότητες

Μαθ.
3 -4

6 ώρες

Ε1.

Θεωρίες διδακτικής των μαθηματικών: Μαθησιακές διαδικασίες ΚΑΙ Διδακτικές πρακτικές

Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να γνωρίζουν:

  • το ρόλο και την θέση των τεχνολογικών εργαλείων στη διδακτική των Μαθηματικών,
  • τον τρόπο με τον οποίο τα εργαλεία αυτά συνδέονται με τις θεωρίες μάθησης των Μαθηματικών,
  • τις μεθόδους διδασκαλίας, τον σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων που τα αξιοποιούν, την επιστημολογία του αντικειμένου τους, τα αναλυτικά προγράμματα, τις στάσεις και πεποιθήσεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

Ειδικότερα οι επιμορφούμενοι πρέπει:

  • Να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της εξέλιξης της επιστήμης και των εργαλείων υπολογιστικής τεχνολογίας για τη μάθηση των Μαθηματικών.
  • Να γνωρίζουν τις σύγχρονες τάσεις για τη διδακτική των Μαθηματικών και τις καινούργιες διδακτικές μεθόδους αξιοποίησης εκπαιδευτικών εργαλείων στο πλαίσιο αυτό.
  • Να γνωρίζουν τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη φύση της μαθησιακής διαδικασίας στα Μαθηματικά και τους τρόπους αξιοποίησης των ΤΠΕ σε αυτό το πλαίσιο.
  • Να γνωρίζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στα Μαθηματικά καθώς και τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών αυτών γενικά και ειδικά με τη χρήση των νέων εργαλείων.

Περιεχόμενα

Βασικά στοιχεία της εξέλιξης της επιστήμης και των εργαλείων ΤΠΕ για τη μάθηση των Μαθηματικών.

Σύγχρονο θεωρητικό πλαίσιο για τη διδασκαλία και τη μάθηση των Μαθηματικών.

Ρόλοι, αντιλήψεις και παραδοχές εκπαιδευτικών και μαθητών για τα Μαθηματικά και υπό το πρίσμα των ΤΠΕ.

Υλικό

Από το on-line υλικό μου

Μέρος 1ο και 2ο - Λογισμικά απλά αναφέρονται οι δυνατότητες δεν παρουσιάζονται αναλυτικά.

Δραστηριότητες (με βάση τις εργασίες του moodle)

Φύλλο εργασίας 1 (word doc για να μπορούν να το συμπληρώσουν και στον υπολογιστή).

A/A

Ώρες

Ενότητες

Στόχοι

Περιεχόμενα Ενότητας-Δραστηριότητες

Μαθ.

5-15

30 ώρες

Ε2.

ΧΡΗΣΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΩΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ

Στην ενότητα αυτή οι επιμορφούμενοι γνωρίζουν, εξοικειώνονται και αναλύουν λογισμικά καθώς και προτεινόμενα έτοιμα σενάρια και δραστηριότητες. Με τη συγκριτική μελέτη και ανάλυση έτοιμων δραστηριοτήτων σε διαφορετικά λογισμικά και εργαλεία ΤΠΕ, οι επιμορφούμενοι θα γνωρίσουν και θα εξοικειωθούν με:

  • τις βασικές κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισμικού της ειδικότητάς τους, από πλευράς χαρακτηριστικών και από πλευράς δραστηριοτήτων,
  • τα ιστορικά στοιχεία για την δημιουργία τους,
  • τα στοιχεία των λογισμικών που μπορούν να διευκολύνουν τις τρέχουσες διδακτικές πρακτικές,
  • τις δυνατότητες των λογισμικών καθώς και τα χαρακτηριστικά τους που μπορούν να συμβάλουν στη διαμόρφωση νέου εμπλουτισμένου μαθησιακού περιβάλλοντος.

Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι άριστα καταρτισμένοι στη χρήση των βασικών ειδών λογισμικού των Μαθηματικών. Να είναι σε θέση να αξιολογούν την ποιότητα των εκπαιδευτικών λογισμικών των Μαθηματικών, την καταλληλότητά τους καθώς και τα ενδεχόμενα μαθησιακά οφέλη, έτσι ώστε να μπορούν να επιλέγουν λογισμικά που θα χρησιμοποιήσουν για να σχεδιάσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες με αυτά.

Παρουσίαση, συγκριτική μελέτη και ανάλυση λογισμικών διδακτικής των Μαθηματικών. Η επιλογή κατά κύριο λόγο θα πρέπει να γίνει από τα εκπαιδευτικά λογισμικά του ΥΠΕΠΘ που καλύπτουν τις πιο γνωστές κατηγορίες λογισμικού στα Μαθηματικά. Στην φάση αυτή και με σκοπό το να γίνει εφικτή η πρακτική άσκηση μετά τις 48 ώρες, προτείνονται λογισμικά και από τις τρεις βασικές κατηγορίες λογισμικών (αλγεβρικών συστημάτων, δυναμικής γεωμετρίας και προγραμματισμού:

  • Λογισμικά χειρισμού αλγεβρικών ψηφιακών συστημάτων: Function Probe ή Geogebra.
  • Λογισμικό συμβολικής έκφρασης μέσω του προγραμματισμού:‘Χελωνόκοσμος'.
  • Λογισμικά Δυναμικής Γεωμετρίας: Cabri Geometre ή Geometer's Sketchpad ή Geogebra.

Η γνωριμία - εξοικείωση με το λογισμικό ή το περιβάλλον περιλαμβάνει:

  • Τη γνώση συγκεκριμένων χαρακτηριστικών του λογισμικού (ιδιότητες, καταλόγους, επιλογές, προτιμήσεις, ρυθμίσεις κτλ.).
  • Τον τρόπο εγκατάστασης και λειτουργίας (τοπικό ή δικτυακό λογισμικό, ενδεχόμενοι κωδικοί πρόσβασης κτλ.) του λογισμικού.
  • Ενδεχόμενα θεωρητικά θέματα (για το κάθε λογισμικό): επιστημολογικές και διδακτικές επιπτώσεις.
  • Τον ιδιαίτερο ρόλο της διεπαφής του λογισμικού.
  • Νέες μεθοδολογίες επίλυσης προβλημάτων με το λογισμικό ή το περιβάλλον (προβλήματα με τη γενική έννοια του όρου: μαθηματικά, γλωσσικά κτλ.).

Τα σενάρια που θα διδαχθούν θα αναδείξουν τα λογισμικά ως:

  • - Εργαλεία έκφρασης στα χέρια των μαθητών.
  • - Δυνητικό εργαστήριο.
  • - Ανοιχτά προβλήματα προς διερεύνηση.

Τα σενάρια που θα διδαχθούν θα αναδείξουν και τις παρακάτω κατηγορίες επικοινωνιακών πλαισίων χρήσης:

  • - Συνεργατική χρήση: μικρές ομάδες μαθητών συνεργάζονται σε έναν Η/Υ.
  • - Ατομική χρήση: κάθε μαθητής χρησιμοποιεί τον Η.Υ.
  • - Ομαδική χρήση: οι μαθητές ως τάξη, συνεργάζονται με άλλους απομακρυσμένους «χρήστες».

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας των προτεινόμενων σεναρίων θα συζητηθεί η χρήση του λογισμικού στις παρακάτω κατηγορίες σχολικών πλαισίων χρήσης:

  • - διερεύνηση θεμάτων
  • - πολύωρο project
  • - επίλυση προβλημάτων στο σπίτι
  • - επίλυση προβλημάτων στο σχολείο
  • - τεστ-διαγώνισμα
  • - ελεύθερη απασχόληση

Μέσω της διδασκαλίας των σεναρίων θα δοθεί έμφαση στον τρόπο που εφαρμογές με τη βοήθεια του λογισμικού που καλύπτουν πολλαπλές περιπτώσεις χρονικής έκτασης χρήσης του λογισμικού ή περιβάλλοντος:

  • - Επίλυση προβλημάτων
  • - Κάλυψη μιας εννοίας
  • - Κάλυψη ενός ικανού τμήματος της ύλης (μιας ενότητας)

1.    Αξιοποίηση των λογισμικών δυναμικής γεωμετρίας (DGS) στη διδασκαλία και στη μάθηση της Γεωμετρίας.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Λογισμικά Δυναμικής Γεωμετρίας: Cabri Geometre ή Geometer's Sketchpad ή Geogebra.

1.      Συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των λογισμικών (ιδιότητες, κατάλογοι εντολών, επιλογές, προτιμήσεις, ρυθμίσεις κτλ.).

2.      Εγκατάσταση και λειτουργία των λογισμικών δυναμικής γεωμετρίας.

3.      Ο ιδιαίτερος ρόλος της διεπαφής των λογισμικών δυναμικής γεωμετρίας.

4.      Ενδεχόμενες επιστημολογικές και διδακτικές επιπτώσεις από την ένταξη των λογισμικών δυναμικής γεωμετρίας στη μάθηση και στη διδασκαλία.

5.      Νέες μεθοδολογίες επίλυσης προβλημάτων με το λογισμικό ή το περιβάλλον (προβλήματα με τη γενική έννοια του όρου: μαθηματικά, γλωσσικά κτλ.).

ΣΤΟΧΟΙ

Στο τέλος αυτής της περιόδου της επιμόρφωσης θα πρέπει να γνωρίζετε:

  • Τις βασικές λειτουργίες των εκπαιδευτικών λογισμικών δυναμικής γεωμετρίας, από πλευράς χαρακτηριστικών και από πλευράς δραστηριοτήτων.
  • Τα στοιχεία των λογισμικών που μπορούν να διευκολύνουν τις τρέχουσες διδακτικές πρακτικές των εκπαιδευτικών.
  • Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες των λογισμικών που μπορούν να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός νέου εμπλουτισμένου μαθησιακού περιβάλλοντος


Το υλικό μου: Οι παρουσιάσεις για τα λογισμικά από το ειδικό

Από το moodle - Δραστηριότητα 1 Δραστηριότητα 2 Δραστηριότητα 3 Φύλλο εργασίας